• 21.2 km
  • średni
  • 438 m
  • 438 m
  • Utrudnienia
  • Stan: Czynna

 

Beneficjent: Miasto Szklarska Poręba

Tytuł projektu: Budowa ścieżek rowerowych w celu kanalizacji ruchu turystycznego na cennych przyrodniczo obszarach Natura 2000 w Szklarskiej Porębie

Nr projektu: RPDS.04.04.03-02-0010/17

Wartość projektu: 1 599 063,12 zł

Wartość dofinansowania UE: 1 244 596,42 zł

 

Projekt polegał na udostępnieniu dla ruchu turystycznego obszarów cennych przyrodniczo w sposób zorganizowany, umożliwiający ochronę unikalnych zasobów środowiska. Głównymi elementami projektu były:

– budowa infrastruktury turystycznej, kanalizującej ruch na części obszarów o dużym znaczeniu przyrodniczym:  łącznie ok. 23,3 km tzw. zrównoważonych tras rowerowych typu singletrack, w tym ok. 5,8 km w istniejących drogach i ścieżkach leśnych;

– montaż elementów małej architektury (ławki, mapy, kosze na śmieci, stojaki na rowery).

Realizacja projektu przyczyniła się do zmniejszenia presji na obszary cenne przyrodniczo poprzez uporządkowanie ruchu turystycznego i przekierowanie go na ściśle określone i wyznaczone ścieżki turystyczne oraz wyznaczone miejsca postojowe.

 

Całkowita długość wynosi 21.18 km, w tym 14 km wiedzie specjalnie dostosowaną trasą single track, składającą się z 11 sekcji.

Przewyższenie na trasie — 460 m.
Trasa oznaczona jest numerem 14, jako kolejna trasa Rowerowej Krainy.
Trasa jest ŁATWA — niebieski sześciokąt foremny; oznaczenia umieszczone są w terenie na mapach i słupkach.
Trasa stawia DUŻE WYMAGANIA KONDYCYJNE — najwyższe w 3-stopniowej skali — ze względu na długość i przewyższenie.
Trasa jest pętlą.
Na trasie występują odcinki z dużą ekspozycją stoku.
Trasa przeznaczona jest dla ruchu rowerowego.

 

Za początek pętli uznaje się punkt dostępowy w Szklarskiej Porębie—Jakuszycach, gdzie znajdują się wypożyczalnie sprzętu rowerowego.

Trasa posiada 3 punty dostępowe:
1. Dworzec kolejowy Szklarska Poręba Górna
2. Dawny przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce
3. Kopalnia kwarcu STANISŁAW
W każdym punkcie dostępowym znajduje się tablica z mapą i regulaminem, pompka stacjonarna z kompletem narzędzi rowerowych.

Przed wyruszeniem na trasę koniecznie należy zapoznać się z REGULAMINEM znajdującym się na końcu artykułu. 

Część trasy (dojazd do Jakuszyc lub zjazd z Jakuszyc) można pokonać pociągiem. To pierwsza trasa single track w Polsce, do której dostęp może być wspomagany transportem kolejowym.

Oznakowanie tras obejmuje całą pętlę oraz dojazdy z:
• dworca kolejowego Szklarska Poręba Górna
• dawnego przystanku kolejowego Szklarska Poręba Jakuszyce
• Zakrętu Śmierci na drodze powiatowej 358
• Osiedla Huta Szklarskiej Poręby

Trasa została wykonana w ramach zadania Budowa ścieżek rowerowych w celu kanalizacji ruchu turystycznego na cennych przyrodniczo obszarach Natura 2000 w Szklarskiej Porębie o łącznej wartości wydatków kwalifikowanych wysokości 1.464.231,08 zł, z czego dofinansowanie wyniosło: 85%.

Zakres:
• wykonano 13,8 km nowych tras rowerowych - szlaków turystycznych
• odnowiono 8,6 km dróg dojazdowych - szlaków turystycznych, w tym wykonano remont dróg dojazdowych na długości 4,1 km
• wykonano kładki drewniane nad obszarami chronionymi
• wsparto ochronę przyrody na obszarze specjalnej ochrony ptaków Gór Izerskich i Torfowiska Gór Izerskich i siedlisk

Trasa na mapie, szczegółowy opis i dane trasy w serwisie dla rowerzystów Trial Forks.

Trasa na mapie systemu kartograficznego Open Street Map

Na mapie odcinki single track oznaczone są linią ciągłą, a odcinki po istniejących trasach — linią przerywaną.

 

Wykonawcy i podmioty zaangażowane:

Miasto Szklarska Poręba — inwestor
Fundacja POMBA ze Świeradowa-Zdroju — opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz przygotowanie i wykonanie oznaczeń tras rowerowych (map, znaków itp.)
Paweł Pilawski FH-U-T PAWEŁ — przebudowa dróg i ścieżek leśnych
Zakład Stolarski Stanisława Szewczyka z Podgórzyna — wykonanie elementów małej architektury (słupków do znaków, tablice, stojaki na rowery, ławostoły, stojaki serwisowe, kosze na śmieci)
Robert Balcerek PUB BASTER z Zachełmia — nadzór inwestorski
Monika Onsowicz Agencja Artystyczno-Reklamowa MONALISSA z Jeleniej Góry — wykonanie materiałów promocyjnych
Bartek Wójcikiewicz zaprojektował logo trasy.

Dokumentację projektową przygotowała Agnieszka Mandziej, kierownik referatu inwestycji miejskich i gospodarki komunalnej.
W trakcie realizacji projekt prowadził Janusz Wnuczak, kierownik referatu inwestycji miejskich i gospodarki komunalnej wraz z Romualdem Malym, podinspektorem ds. inwestycji miejskich.
Całość nadzorowała Karolina Szalewska-Wrona, kierownik referatu projektów współfinansowanych i zamówień publicznych (UE).

 

Regulamin korzystania z trasy rowerowej nr 14:
1. Administratorem trasy rowerowej jest Miasto Szklarska Poręba.
2. Wszystkie obiekty na trasie dostępne są bezpłatnie.
3. Z obiektów nie możesz korzystać będąc pod wpływem alkoholu i środków odurzających.
4. Po trasie poruszasz się na własną odpowiedzialność.
5. Trasa przeznaczona jest dla ruchu rowerowego.
6. Uważaj na innych użytkowników trasy!
7. Zachowaj ostrożność na skrzyżowaniach z drogami i szlakami turystycznymi; pamiętaj o przepisach
ruchu drogowego.
8. Zwracaj uwagę na oznakowanie trasy; poruszaj się zgodnie jednokierunkowym ruchem.
9. Pamiętaj, aby:
a. przed wyruszeniem w trasę skontrolować stan techniczny roweru;
b. zawsze jechać w kasku ochronnym na głowie;
c. nie blokować kół podczas hamowania;
d. dostosować prędkość do panujących warunków na trasie;
e. informować wolniejszych rowerzystów, że się zbliżasz;
f. zatrzymywać się tylko w miejscach z daleka widocznych; jeżeli stoisz — zejść z trasy, by nie
przeszkadzać innymi użytkownikom;
g. jadąc w grupie utrzymywać bezpieczny dystans od innych rowerzystów tak, by mieć wystarczająco
dużo czasu na reakcję — pamiętaj o tym w szczególności na zjazdach;
h. zachować ostrożność przejeżdżając po mokrej lub niestabilnej nawierzchni, zwłaszcza na kładkach
i innych elementach drewnianych;
i. jechać wolniej jeśli jeżeli wcześniej nie jeździłeś po trasie — by zapoznać się z wymagającymi
odcinkami.
10. Zwracaj uwagę na innych ludzi — w razie wypadku udziel pomocy potrzebującym.
11. Zabieraj ze sobą telefon komórkowy, w którym masz zapisany numer alarmowy do GOPR (985 lub
601 100 300).
12. Nie zostawiaj śmieci na trasie!
13. Nie niszcz przyrody otaczającej trasę!
14. Trasa przebiega przez obszary gospodarki leśnej, a na drogach odbywa się okresowy ruch pojazdów
mechanicznych służb leśnych i pracowników leśnych prowadzących roboty leśne, w tym ścinkę drzew i
wywóz drewna; nie utrudniaj tych zadań i bądź uważny.
15. Wszelkiego rodzaju zawody sportowe i wydarzenia kulturalne w obrębie trasy mogą odbywać się jedynie
na mocy uzgodnień z Miastem Szklarska Poręba oraz Nadleśnictwem Szklarska Poręba.
16. Korzystanie z tras jest jednoznaczne z zapoznaniem i zaakceptowaniem powyższego regulaminu.
Miasto Szklarska Poręba

Pobierz GPX
dystans (km) wysokość m n.p.m.